უზბეკეთში დაფიქსირებული ბოლო მიწისძვრის ფონზე, რომელიც ყირგიზეთის ტერიტორიაზე მოხდა და რომლის ინტენსივობამ ეპიცენტრში 7 ბალს მიაღწია, საინტერესო გახდა, როგორ მოქმედებენ ავიადისპეტჩერები მსგავს ექსტრემალურ სიტუაციებში.
Telegram-არხი „AviaSpotter“-ის ინფორმაციით, თუ თვითმფრინავის დაჯდომის პროცესში ფიქსირდება სეისმური ბიძგები ან არსებობს ასაფრენ-დასაფრენი ზოლის (ადზ) დაზიანების საფრთხე, დისპეტჩერი დაუყოვნებლივ აუქმებს დაჯდომის ნებართვას.
ამ დროს ეკიპაჟს გადაეცემა სავალდებულო და სტანდარტული მითითება: „GO AROUND, I SAY AGAIN, GO AROUND“ — რაც ნიშნავს, რომ თვითმფრინავი მეორე წრეზე უნდა წავიდეს.
ბრძანების მიღების შემდეგ, ეკიპაჟი ასრულებს სტანდარტულ სქემას (missed approach). ამ პერიოდში აეროდრომის პერსონალი ახორციელებს ადზ-ის მდგომარეობის ოპერატიულ შეფასებას, ასევე ამოწმებს განათებისა და სანავიგაციო მოწყობილობების გამართულობას.
ფრენის საქმიანობა ჩერდება მანამ, სანამ ინფრასტრუქტურის ყოვლისმომცველი შემოწმება არ დასრულდება.
ავიაციაში ასეთი მოქმედებები მკაცრად რეგლამენტირებულია საერთაშორისო და ეროვნული დოკუმენტებით (მაგალითად, ICAO Doc 4444, ICAO Annex 14). უზბეკეთში ყველა აეროპორტს მოეთხოვება საგანგებო სიტუაციებზე რეაგირების გეგმის (AEP) ქონა, რომელიც მოიცავს მოქმედების ალგორითმებს ბუნებრივი კატასტროფების, მათ შორის მიწისძვრების დროს.
მთავარი წესი ურყევია: მგზავრებისა და ეკიპაჟის უსაფრთხოება უპირველესია. სანამ არ მიიღება უპირობო დადასტურება ადზ-ის სრული უსაფრთხოებისა და მთლიანობის შესახებ, დაჯდომა მკაცრად აკრძალულია.












