ევროკავშირის კანონმდებლებმა მხარი დაუჭირეს წინადადებას, რომელიც საჰაერო მგზავრებს საშუალებას მისცემს, სალონში უფასოდ ატარონ ერთი პირადი ნივთი და ერთი ცალი ხელბარგი, რომლის წონა შვიდ კილოგრამამდეა.

„დღევანდელი კენჭისყრა მნიშვნელოვან ნაბიჯს წარმოადგენს უფრო სამართლიანი და გამჭვირვალე მგზავრობისკენ“, – განაცხადა ევროკავშირის ტრანსპორტისა და ტურიზმის კომიტეტის ვიცე-პრეზიდენტმა და კანონპროექტის მთავარმა ავტორმა, მატეო რიჩიმ პრესრელიზში.

მან დასძინა, რომ უფასო ხელბარგის მკაფიოდ განსაზღვრული წესები „ფუნდამენტური უფლებაა ზედმეტი დამატებითი ხარჯების თავიდან ასაცილებლად“ და „უფრო სამართლიანი და ეფექტური სისტემის უზრუნველსაყოფად“.

ეს ღონისძიება ავსებს მგზავრთა უფლებების უფრო ფართო რეფორმებს, რომლებიც ევროკომისიამ 2023 წელს შემოგვთავაზა. ის ავიაკომპანიებს აიძულებს, დაჯავშნის პროცესში ადრე გაამჟღავნონ ფრენის სრული ღირებულება და გავლენას მოახდენს კომპენსაციის უფლებებზე, წერს Euronews.

როგორ იმოქმედებს ეს გადაწყვეტილება საჰაერო მგზავრებზე და როდის შეიძლება შევიდეს ძალაში ცვლილებები

საჰაერო მგზავრებს უნდა ჰქონდეთ უფასო ხელბარგის უფლება.

ახალი წესების თანახმად, ევროკავშირის ფარგლებში ფრენისას მგზავრებს უფლება ექნებათ ბორტზე უფასოდ ატარონ ერთი პირადი ჩანთა, როგორიცაა ხელჩანთა ან ზურგჩანთა, და ერთი პატარა ხელბარგი.

პირადი ჩანთების მაქსიმალური ზომა შეიძლება იყოს 40x30x15 სანტიმეტრი, ხოლო ხელბარგის მაქსიმალური ზომა – 100 სმ და წონა – 7 კგ.

ავიაკომპანიებს არ ექნებათ უფლება, მგზავრებს ამ ნივთების ტარებისთვის დამატებითი გადასახადი დააკისრონ.

ეს მოჰყვა ევროპის სასამართლოს მიერ ათ წელზე მეტი ხნის წინ მიღებულ გადაწყვეტილებას, რომლის თანახმადაც, ხელბარგი არ შეიძლება დაექვემდებაროს დამატებით საფასურს, თუ ის შეესაბამება გონივრული წონისა და ზომის მოთხოვნებს და აკმაყოფილებს შესაბამის უსაფრთხოების მოთხოვნებს.

მომხმარებელთა ორგანიზაციების ჯგუფმა ცოტა ხნის წინ მოუწოდა ეროვნულ მომხმარებელთა უფლებების დაცვის ორგანოებს და ევროკომისიას, გამოეძიებინათ ის, რაც მათი აზრით, დაბალბიუჯეტიანი ავიაკომპანიების მიერ ხელბარგის უსამართლო საფასურს წარმოადგენს.

ისინი აცხადებენ, რომ დაბალბიუჯეტიანი ავიაკომპანიები დამატებით საფასურს ითხოვენ იმ ბარგისთვის, რომელსაც ისინი „დიდს“ მიიჩნევენ, მაგრამ რომელიც უნდა შეესაბამებოდეს ევროკავშირში „გონივრულად“ მიჩნეულ ზომებსა და წონას.

გააძვირებს თუ არა ხელბარგის შესახებ ახალი წესები ავიაბილეთებს?
მიუხედავად იმისა, რომ ევროკავშირის ახალი წესები ხელბარგზე, ერთი შეხედვით, ავიამგზავრებისთვის გამარჯვებაა, ინდუსტრიული ასოციაცია „ევროპის ავიახაზები“ (A4E) აფრთხილებს, რომ ამან შესაძლოა ავიაბილეთების ფასების ზრდა გამოიწვიოს, განსაკუთრებით მათთვის, ვისაც მხოლოდ ხელბარგით, მსუბუქად მგზავრობა სურს.

A4E-ის წარმომადგენელმა აღნიშნა, რომ მიუხედავად იმისა, რომ ტრანსპორტის კომიტეტმა (TRAN) მიიღო ზომები ონლაინ უფასო მგზავრობის წინააღმდეგ და მკაფიოდ განსაზღვრა სამოგზაურო მომსახურების გამყიდველი კომპანიების მოვალეობები, კომიტეტმა ეს კენჭისყრა გამოიყენა საჰაერო მოგზაურობაში ცვლილებების შესატანად. ეს ცვლილებები, მათი აზრით, ართმევს მგზავრებს შესაძლებლობას, აირჩიონ, რომელი მომსახურებისთვის სურთ გადახდა და რომელი მომსახურებისთვის არ სურთ გადახდა.

მოკლედ, ავიაკომპანიების წარმომადგენლები შიშობენ, რომ თუ მათ მოუწევთ ხელბარგის უფასოდ ტარება, ამ დანაკარგს სხვა მომსახურების, მათ შორის ავიაბილეთის ფასში ასახავენ.

დაუცველი მგზავრების მეტი მხარდაჭერა

მგზავრების უფლებების გაძლიერების მიზნით, ევროკომისიის წინადადებას დაემატა ხელბარგის წესებთან დაკავშირებული ცვლილებები, რომლის ფარგლებშიც ევროპარლამენტარები განსაკუთრებულ ყურადღებას უთმობენ დაუცველ მგზავრებს.

კერძოდ, მათ სურთ უზრუნველყონ:

12 წლამდე ასაკის ბავშვების უფასო განთავსება თანმხლები მგზავრის გვერდით. ეს მნიშვნელოვანი ნაბიჯია ოჯახებისთვის მგზავრობის გასამარტივებლად.

დამატებითი დაცვა შეზღუდული შესაძლებლობის მქონე მგზავრებისთვის. ეს მოიცავს თანმხლები პირებისთვის უფასო მგზავრობის გარანტიას.

კომპენსაციის უფლება მობილობის აღჭურვილობის დაკარგვის ან დაზიანების, ან დამხმარე ცხოველის დაზიანების შემთხვევაში.

ეს ცვლილებები მიზნად ისახავს საჰაერო მოგზაურობა უფრო ხელმისაწვდომი და უსაფრთხო გახადოს ყველა მგზავრისთვის.

კანონმდებლები კომპენსაციის შესახებ გარკვევას ითხოვენ
ევროკავშირის კანონმდებლები აქტიურად მუშაობენ მგზავრებისთვის კომპენსაციის პროცესის გამარტივებასა და გაუმჯობესებაზე, განსაკუთრებით ფრენის გაუქმების, ხანგრძლივი დაგვიანების ან ჩასხდომაზე უარის თქმის შემთხვევაში. 2023 წლის რეგულაციების პროექტის ფარგლებში, ხაზგასმულია შუამავლების (ბილეთების გამყიდველების ან საცალო ვაჭრობის) როლი.